Hier is mijn reflectie van het groeiend kunstobject:
Omdat ik voor een meetactiviteit een reuze grote kameel wilde maken, leek het me een leuk idee om de kameel te gebruiken en hem een tweede leven te geven als aanleiding voor het groeiend kunstobject.De kleuters waren onmiddellijk 'wild' van de kameel.
Tijdens de brainstorm hadden ze tientallen ideeën. Ik noteerde deze dan op een flap.De flap werd meegenomen naar de opstart van het groeiend kunstobject. Ik liet de kls. samen beslissen wat ze wilde doen met de kameel. Ik gaf hen een groene stift en ze moesten om beurt omcirkelen wat ze wilde doen.
Uiteindelijk kwam schilderen als winnaar uit de bus.De kleuters begonnen te schilderen. Ik liet ze vrij in het kiezen van de kleuren.
Twee kleuters kozen voor bruin. De andere twee kleuters kozen voor rood, geel en blauw.
Tijdens het volgende keuzeproces wilde de kleuters graag een woestijn maken voor de kameel. Mijn stagementor gaf me gekleurd zand dat ik mocht gebruiken. Ik verdeelde de zakjes zand in verschillende strooipotjes terwijl de kleuters de kartonnen
Na het schilderen en het maken van de woestijn wilde de kls. tapijten maken zoals de echte kamelen dragen. Ik gaf hen de doeken die gemeten waren tijdens de meetactiviteit. Per 2 schilderde de kls. een tapijt. Soms wou een kleuter dit alleen doen.
De tapijten werden omhoog gehangen aan de waslijn in de klas om te drogen.
Bij het afwerken van het groeiend kunstobject ontdekte de kls. dat de kameel nog geen mond, oren en ogen had. Met 2 schilderde ze langs elke kant de mond, ogen en oren.
Bij het terugblikken naar het groeiend kunstobject kreeg kameel een tapijt en een vriendje. Kameel kreeg een plaatsje bij de deur waar je de school binnen komt.
Hier volgen enkele foto's: