zaterdag 27 maart 2010

MuHKa


Op dinsdag 16 maart zijn we naar het MuHKa (Museum voor Hendendaagse Kunst) te Antwerpen geweest.
Om 13u15 moest iedereen stipt aan het MuHKa zijn, want de rondleiding begon om 13u30.
Iedereen kreeg een stickertje opgekleefd. Zo wisten de mensen van het MuHKa dat we betaald hadden. Daarna hebben we onze tassen en jassen in lockers gestoken zodat we er niet mee moesten sleuren.De rondleiding die we kregen noemde 'Dubbelfocus' en heeft 2,5 uur geduurd.Met een groepje van 10 gingen we met onze gids naar een bijzonder mooie plaats waar we een korte uitleg kregen voor de echte rondleiding zou starten.


De gids liet ons ervaren dat je op verschillende manieren naar voorwerpen,... ofwel kunst kan kijken. Dit hebben we dan eens uitgetest met enkele speelgoedjes.
Ook moesten we in 1 woord opschrijven wat we vonden van kleuters en kunst.
Iedereen schreef een woord op. Alle woorden werden overlopen en er werd iets bij verteld.

Na de korte kennismaking zijn we meteen over gegaan naar de rondleiding.
We hebben korte opdrachtjes gedaan die de gids ook met kleuters zou doen.
Een opdracht dat me bij is gebleven is dat we in een treintje moesten gaan staan met onze ogen dicht. De gids nam ons mee. We moesten goed letten op wat we hoorden en wat ze zagen met onze ogen dicht. Er waren heel veel lichtschakeringen waar te nemen (licht-donker) en er waren ook verschillende geluiden te horen. Bv. Fluitende vogeltjes (dit kwam voor in een film die aan het afspelen was), het gestap van iedereen voor en achter je, de geur van hout,...Op deze foto zie je een stukje van de film dat afgespeeld werd, waar we de vogels in hoorde, en het houten kunstwerk dat we roken.

We hebben ook een leuke opdracht gedaan op eigen niveau. We moesten per 2 gaan staan. We kregen nummer 1 of nummer 2. De nummers 1 moesten zich voor het kunstwerk zetten op de grond. De nummers 2 moesten een potlood en een blad nemen en met de rug tegen nummer 1 gaan zitten. Nummer 1 beschreef wat hij zag aan het kunstwerk. Nummer 2 tekende wat nummer 1 vertelde. Dit is het kunstwerk waar de opdracht mee gedaan werd.

Na de rondleiding zijn we terug samen gekomen op de prachtige plaats om even stil te staan bij wat we allemaal gezien hebben. Ook hebben we even stilgestaan bij onze mening kleuters en kunst. Iedereen moest bij zichzelf denken of hij nog altijd hetzelfde beeld had van kleuters en kunst dan voor de rondleiding.
Mijn menig was helemaal verandert. Ik vond voor de opleiding dat kunst voor kleuters te abstract was. Maar na de rondleiding is mijn gedacht hierover verandert. Kleuters kijken op een heel andere manier naar kunst dan wij en ontdekken allerlei leuke dingen, zien in het voorwerk gekke figuren,...
Kleuters en kunst gaat dus zeker samen.

Ook hebben we even een kijkje mogen nemen achter de schermen van het opbouwen van een nieuwe tentoonstelling. Het was zeer leuk om eens te mogen kijken hoe dat in zijn werk gaat.
De kunstwerken worden in enorm grote houten pakken vertransporteerd zodat het zeker niet beschadigd kan geraken.